Te midden van de maatschappelijke onrust voltrekt zich een conflict tussen de demonstranten en de politieke klasse in Turkije. Inzet is het gebrek aan of het volledig uitblijven van berichtgeving in de traditionele media over de onlusten. De uitwisseling van informatie en berichten over de protesten speelt zich vooral af op Twitter.
Het gebruik van het sociale netwerk steeg als gevolg van de escalatie van de protesten explosief. Zo was volgens een onderzoek van New York University alleen al op vrijdag 31 mei sprake van twee miljoen tweets tussen vier uur 's middags en middernacht. Zelfs na middernacht zijn ruim 3.000 tweets per minuut gepubliceerd. De meeste tweets zijn afkomstig van demonstranten, maar de Turkse autoriteiten laten zich ook niet onbetuigd.
Nu zo veel mensen in Turkije hun toevlucht nemen tot social media krijgt de rol van deze netwerken een steeds grotere politieke lading. Veel Turken beklagen zich erover dat in sommige delen van Istanbul de toegang tot social media is beperkt of geblokkeerd. De Turkse toezichthouder op de telecomsector beweert dat deze problemen te voortkomen uit de enorme toeloop van gebruikers en dat geen sprake is van een officiële blokkade, waarvoor een gerechtelijk bevel noodzakelijk is.
'Media blackout'
In het weekend dreven activisten de spot met de regeringsgezinde krant Sabah die op haar voorpagina geen melding maakte van de massale demonstraties, maar opende met een bericht over premier Erdogan die een prijs kreeg vanwege zijn strijd tegen roken. In een interview op zondag viel premier Erdogan uit tegen Twitter. "Dat vervloekte Twitter is een bron van allerlei leugens", zei de premier die zelf dagelijks met ruim 2,5 miljoen volgers tweet. "De social media zijn een vloek voor de samenleving." Veel Turkse ministers passen hun eigen tweet-strategie toe en beschuldigen demonstranten van desinformatie. Zoals minister van Financiën Mehmet Simsek, die naar zijn 380.000 volgers tweette: "Degenen die spreken van een ‘media blackout' moeten de belangrijkste nieuwskanalen, zoals NTV, aanzetten. Die doen elk uur verslag van de ontwikkelingen in in Taksim!!!"
Turkije omamt social media massaal
In Turkije is het gebruik van social media erg groot. Het onderzoek van New York University omschrijft het gebruik van Twitter in Turkije in reactie op de protesten als ‘fenomenaal' en ‘uniek'. Zo'n negentig procent van alle tweets over de rellen in Turkije is afkomstig uit het land zelf. Dat is veel meer dan in vergelijkbare volksprotesten. Zo kwam slechts dertig procent van de tweets tijdens de Egyptische Lente uit Egypte zelf. Volgens een onderzoek uit december 2012 van het Pew Research Center maakt 35 procent van de bevolking in Turkije gebruik van sociale netwerken. Dit is niet veel minder dan de Verenigde Staten ((50 procent) en hoger dan in Japan (30 procent).
Bron: Wallstreet Journal, 3 juni 2013