
Van Metin Göktepe tot Hrant Dink 
Medialandschappen in Turkije



� �

Op 8 januari 1996 deed Metin Göktepe voor het dagblad Evrensel (Universeel) in Istanbul 
verslag van de begrafenis van twee politieke gevangenen, die enkele weken eerder tijdens 
een gewelddadig treffen in de gevangenis om het leven waren gekomen. Politiefunctio-
narissen hielden Göktepe tegen het middaguur aan. Enkele journalisten waren getuige 
van zijn arrestatie. Volgens officiële bronnen werden 1.035 personen gedetineerd en over-
gebracht naar een stadion in het district Eyüp. Getuigen verklaarden dat de arrestanten in 
het stadion en op het politiebureau van Alibeyköy blootstonden aan zware mishandelin-
gen. Tegen de avond werd het stoffelijk overschot van Göktepe aangetroffen bij een buffet 
in het stadion. De autoriteiten gaven tegenstrijdige verklaringen over de doodsoorzaak. 
Aanvankelijk beweerden politiefunctionarissen dat Göktepe was overleden aan de 
gevolgen van de val van een muurtje. Ooggetuigen verklaarden dat zij gezien hadden dat 
de journalist zwaar was mishandeld. Medische rapportages bevestigen dat Göktepe is 
overleden als gevolg van klappen met een stomp voorwerp. De Nederlandse afdeling van 
Amnesty International stuurde een missie naar Turkije die de toedracht achter zijn dood 
onderzocht. Deze missie bevestigde dat politiefunctionarissen betrokken waren bij de 
moord op Göktepe. Na een slepende rechtszaak deed de rechtbank op 19 maart 1998 
uitspraak. Vijf politieagenten werden wegens doodslag veroordeeld tot 7,5 jaar gevange-
nisstraf. Zes politiefunctionarissen werden wegens gebrek aan bewijs vrijgesproken.

De missie van Röportaj
In Turkije is op het gebied van de media letterlijk van alles ‘te koop’. Het medialandschap 
wordt bevolkt door een flink aantal kranten, tijdschriften, tientallen radio- en televisiezenders 
en online media van wisselende signatuur. Deze permitteren zich soms de vrijheid ongezouten 
kritiek te leveren op het regeringsbeleid. Zodra journalisten zich concentreren op onderwerpen 
die als taboe te boek staan - zoals het leger, de relatie tussen kerk en staat of de ondeelbaar-
heid van de Turkse natie - kunnen zij zich de woede van de autoriteiten op de hals halen. Niet 
alleen journalisten van de kritische en progressieve media staan onder druk, óók verslaggevers 
van islamitische media, publicaties van minderheidsgroeperingen en de algemene pers worden 
niet zelden gehinderd tijdens de uitoefening van hun vak. De veranderingen in het politieke 
landschap van Turkije - in 2002 trad een islamitische regering aan - hebben het journalistieke 
vak eveneens onder druk gezet.

Brugfunctie
Röportaj wil een brug slaan tussen journalisten in Turkije en hun Nederlandse vakgenoten. 
Dit doet zij door publicatie van journalistieke dossiers en het organiseren van debatten om de 
omstandigheden van journalisten in Turkije onder de aandacht te brengen. Hiermee wil zij een 
discussie aanzwengelen over de vraag of Turkije voldoet aan de criteria die zowel in interna-
tionale mensenrechtenverdragen als in de Kopenhagen-criteria op het gebied van persvrijheid 
worden gesteld.

METIN GÖKTEPE
1968 - 1996

Ontstaansgeschiedenis
Op 8 januari 1996 werd journalist Metin Göktepe tijdens het 
uitoefenen van zijn vak in Istanbul doodgeslagen door politieagen-
ten. De grote golf aan protesten die hierop volgde, bereikte ook 
Nederland. Een kleine groep journalisten greep deze misdaad aan 
om Röportaj op te richten. Na talrijke programma’s en activiteiten 
leed de stichting sinds 2000 een slapend bestaan. 
De moordaanslag op uitgever-journalist Hrant Dink in januari 2007 
was aanleiding om de stichting opnieuw te activeren.



� 5

Als onderdeel van de toetredingsonderhandelingen met de Europese Unie is in Turkije 
sinds 2004 een nieuwe mediawet van kracht. In artikel 3 van deze wet is de persvrijheid 
geregeld. Hoewel in Turkije in theorie persvrijheid bestaat, zijn hieraan veel restricties 
verbonden. Zeker als het gaat om de nationale veiligheid, de relatie tussen staat en religie, 
de positie van minderheden en de ‘ondeelbare integriteit’ van het Turkse territorium. 

Als resultaat van de perswet zijn de criteria voor het aanvragen van een perskaart versoepeld. 
Hierdoor komen meer journalisten in aanmerking voor een perskaart. Het is echter onduidelijk 
welke criteria de autoriteiten toepassen. De perskaart wordt uitgegeven door het ministerie van 
Binnenlandse Zaken. Eén van de voorwaarden is dat verslaggevers in vaste dienst zijn bij een 
door de overheid goedgekeurd mediaorgaan, zoals het nationale persagentschap Anadolu, 
één van de weinige media waarvan de cao-rechten officieel zijn vastgelegd.

Vakbonden
Op papier zijn vakbonden toegestaan, in de praktijk betekent lidmaatschap nog vaak ontslag. 
Veel journalisten zijn dan ook niet bij een bond geregistreerd. De Gazeteciler Cemiyeti - vrij 
vertaald: Raad voor de Media - is in 1946 opgericht en vertegenwoordigt leden van zowel  
de geschreven media als van radio en tv. Opmerkelijk is dat hiervan zowel werkgevers als 
werknemers deel uitmaken. De Gazeteciler Cemiyeti is geen officieel erkende vakbond, maar 
een vereniging. Journalisten moeten minimaal twee jaar in het bezit zijn van een gele perskaart 
om lid te kunnen worden. De Çagdas Gazeteciler Dernegi - de Vereniging voor Progressieve 
Journalisten - is aangesloten bij de International Federation of Journalists (IFJ). De ÇGD heeft 
afdelingen in Istanbul, Ankara, Izmir, Antalya, Bursa en Balikesır. Ze richt zich vooral op de 
ondersteuning van beginnende journalisten en heeft veel jonge leden. Veel journalisten zijn 
aangesloten bij de officiële vakbond Türk Gazeteciler Sendikasi (Vakbond van Turkse 
Journalisten). De TGS is eveneens lid van de IFJ, waarmee Turkije het enige land ter wereld is 
waarvan twee organisaties lid zijn van de federatie.

Arbeidsomstandigheden van journalisten in Turkije 

De Koerdische schrijver en journalist Musa Anter werd in 1938 45 dagen gevangengeno-
men, omdat hij de moeder van Atatürk zou hebben beledigd. Hij was echter de zoon van 
een grootgrondbezitter en daarom kreeg hij van Atatürk persoonlijk gratie. 
De Koerdische kwestie speelde in al zijn artikelen, boeken en columns een belangrijke rol. 
In één van zijn boeken deed Anter de inmiddels beroemd geworden uitspraak: “Ik ben een 
levende en beëdigde getuige van de al 55 jaren aanwezige moeilijkheden in Turkije. Maar 
ben ik alleen getuige? Nee, ik ben tegelijkertijd veroordeelde, verdachte en aanklager!”
In totaal heeft Anter in zijn hele leven tien jaar gevangen gezeten. Reden was altijd zijn 
strijd voor de Koerdische zaak. In de laatste jaren was hij als columnist actief voor de 
Koerdische kranten Özgür Gündem en Yeni Ülke. Door Koerden werd hij ‘Ape Musa’ 
genoemd, wat oom Musa betekent.
Op 20 september 1992 werd Anter in Diyabakır doodgeschoten. Hij was daar vanwege 
een Koerdische bijeenkomst. Tot op heden is de dader onbekend. Geruchten gaan dat  
die voor de geheime dienst werkte en banden had met hooggeplaatste paramilitairen. 
Nog steeds is Musa Anter in Turkije omstreden. In oktober 2008 verbood de stad Izmir de 
Koerdische theatervoorstelling ‘Araf’, die handelt over Anters leven. De gouverneur en de 
politie verklaarden dat de bezoekers van deze voorstelling een gevaar zouden vormen.  
Het kunst- en cultuurcentrum dat de voorstelling naar Izmir haalde, was laaiend. “Dezelfde 
mensen die de Koerdische intellectueel Musa Anter hebben vermoord, verbieden nu de 
voorstelling die zijn leven beschrijft.” Wel is het stuk in Istanbul opgevoerd.

MUSA ANTER
1918 - 1992



6 �

Enkele grote holdings beheersen sinds 199� het medialandschap in Turkije. Dit is het 
gevolg van de vrijmarkteconomie, die vanaf dat jaar door opeenvolgende Turkse regerin-
gen gestimuleerd is. 

In Turkije bestaan 28 landelijke dagbladen. Samen hebben ze een oplage van 3,25 miljoen. 
Zestien van deze kranten horen bij een paar grote concerns. Maar liefst 85 procent van alle 
kranten is in handen van deze giganten. Op een bevolking van ongeveer 70 miljoen is een 
krantenoplage van 3,25 miljoen erg weinig. Daarentegen wordt er veel tv gekeken. Naar 
schatting beheren de grote mediaconcerns 75 tot 80 procent van de media in het land. 
Waaronder ook radiostations, tijdschriften, internetproviders en televisie. 
Eén van deze concerns is in handen van Aydin Doğan. Media-ethicus Ragıp Duran observeert dit 
concern al jaren. “De huidige mediabazen zijn erger dan Berlusconi”, zegt Duran. “Het Doğan-
mediaconcern bezit rond 40 procent van alle media in het land. En zo’n concern handelt in álles: 
van het bankwezen, verzekeringen, oliedistributie, telecommunicatie en auto-onderdelen tot 
toerisme, en zelfs in nepmerkkleding. De media zijn voor het Doğan-concern het belangrijkste 
wapen om zijn macht te vergroten. In deze omstandigheden kun je niet praten over onafhanke-
lijke journalistiek; laat staan over onderzoeksjournalistiek. Trouwens, dit geldt ook voor de 
andere mediaconcerns”, aldus Duran. 
Ook dagblad Hürriyet is, net als Milliyet, Radikal, Fanatik, Posta en Turkish Daily News 
onderdeel van het Doğan-concern. De tv-zenders Kanal D en CNN-Türk horen eveneens bij de 
Doğan-groep. Behalve haar naam en incidenteel nieuws uit de VS, zoals rondom de presidents-
verkiezingen, heeft de nieuwszender CNN-Türk geen internationale samenwerking met CNN 
International. Ook het Doğan-nieuwsagentschap DHA en vele week- en maandbladen, 
radiostations en internetsites zijn onderdeel van het concern.

Journalistieke onafhankelijkheid
Kernmerkend voor de Turkse media is dat ze in principe volgzaam zijn aan de zittende 
regering (maakt niet uit welke), omdat die hen kan maken of breken. Wie te veel kritiek heeft, 
verliest overheidssubsidies, steun of riskeert een strafrechtelijk onderzoek. Dat overkwam 
bijvoorbeeld het Uzan-mediaconcern. Tot voor kort was Cem Uzan eigenaar van dit grote 
mediabedrijf, vergelijkbaar met Berlusconi in Italië. Nu is zijn bedrijf met de grond gelijk 
gemaakt. Ook het Doğan-concern is in deze situatie verzeild geraakt. Oorzaak: kritische 
berichtgeving over de handel en wandel van de islamitische premier Erdoğan. 
Erdoğan kan niet accepteren dat er bijvoorbeeld cartoons over hem gemaakt worden. 
Verschillende kranten hebben een rechtszaak aan hun broek gekregen, omdat ze het waagden 
spotprenten over de premier te plaatsen. Maar ook journalisten en columnisten zijn voor de 
rechter gedaagd vanwege vermeende smaad.
Het aantal islamitische media groeit sinds 2002 - toen de AKP in de regering trad - sterk.  
Het andere grote mediaconcern, Sabah ATV, is in 2008 met staatssteun overgenomen door een 

Medialandschap in Turkije

islamitisch bedrijf. De zwager van Erdoğan is er directeur. De staatszender TRT, wereldwijd 
bekend, is feitelijk spreekbuis van de regering, omdat die uitsluitend op overheidssubsidie 
draait. De directeur is rechtstreeks benoemd door de AKP.

Artikel 301
In april 2008 heeft de Turkse regering voorstellen gedaan om wijzigingen aan te brengen in 
het omstreden artikel 301 van het Wetboek van Strafrecht. Dit artikel werd in 2004 ingevoerd. 
Daarin staat dat niemand de Turkse identiteit mag beledigen. Gevolg is dat iedereen die zich 
kritisch uitlaat over de Turkse regering, de rechtelijke macht, de politie of het leger, kan worden 
bestraft. 
In 2008 is de strafmaat verminderd van drie naar twee jaar en is de terminologie aangepast. 
Zo is de term ‘Turkse identiteit’ vervangen door ‘Turkse natie/bevolking’ en is het begrip 
‘Republiek’ gespecificeerd door deze te veranderen in ‘de Republiek Turkije’. Verder worden 
beschuldigingen door het ministerie van Justitie onderzocht, maar goedkeuring van de 
president is, in tegenstelling tot het eerdere voorstel, geen vereiste. In 2008 liepen ongeveer 
190 aanklachten tegen onder meer journalisten en schrijvers wegens dit artikel.



8 9

De vooraanstaande schrijver en onderzoeksjournalist Uğur Mumcu kwam op �� januari 
199� om het leven toen in Ankara een bom onder zijn auto explodeerde. De dood van 
Mumcu, werkzaam voor het dagblad Cumhuriyet (Republiek), maakte een golf van 
protesten los in binnen- en buitenland. Tienduizenden mensen, onder wie veel bekende 
schrijvers, journalisten en politici, waren aanwezig bij zijn begrafenis in Istanbul. Uğur 
Mumcu was vooral bekend vanwege zijn kritische en diepgravende beschouwingen over 
corruptie en de relaties tussen de overheid en de Turkse maffia. Hij werd in 1942 geboren 
en was werkzaam als columnist, onderzoeksjournalist en schrijver. Mumcu publiceerde 
verschillende boeken over actuele en historische politieke kwesties. Toen hij werd 
vermoord, deed hij onderzoek naar de Koerdische kwestie en de PKK. Mehmet Ali Tekin  
en Hasan Kiliç werden verdacht van betrokkenheid bij de aanslag. Tegen hen werden 
gevangenisstraffen van achttien jaar en negen maanden geëist. Tegen vier andere 
verdachten werd twaalf jaar en zes maanden geëist op beschuldiging van ‘lidmaatschap 
van een terroristische organisatie’. Veel verdachten kwamen echter vrij nadat in 2004 een 
amnestie werd afgekondigd. Alleen Ferhan Özmen zit nog in de gevangenis. Nog steeds 
wordt elk jaar de moordaanslag op Uğur Mumcu herdacht. Sinds zijn dood zijn twintig 
schrijvers en journalisten - dikwijls door onbekende daders - in Turkije om het leven 
gebracht. 

In totaal maken 5,5 miljoen mensen in Turkije gebruik van internet. Vooral onder jongeren 
is de populariteit van het medium zeer groot. Desondanks worden websites regelmatig op 
zwart gezet, omdat de inhoud de autoriteiten niet welgevallig is. In Turkije kunnen 
websites worden gesloten als de inhoud schadelijk is voor kinderen, drugsgebruik, gokken 
en prostitutie stimuleert, een pornografisch of obsceen karakter heeft, aanzet tot zelf-
moord, schadelijk is voor de volkgezondheid of beledigend voor Atatürk. 

Door de perswet die in 2004 van kracht werd, valt internet onder de Radyo ve Televizyon Üst 
Kurulu - de Hoge Raad voor Radio en Televisie. Eigenaren van websites zijn verplicht een 
dubbele print van alle updates van webpagina’s voor te leggen aan deze commissie, voordat 
ze mogen publiceren. De mediawet bepaalt ook dat nieuwe websites pas online mogen als ze 
toestemming hebben van de lokale autoriteiten. Deze verplichte goedkeuring geldt voor alle 
elektronische publicaties, zowel tekst als afbeeldingen.

Wet 5651
Het besluit om bezoekers de toegang tot internet te ontzeggen, is vaak gebaseerd op artikel 8 
van Wet 5651. Deze wet heeft betrekking op online publicaties en is sinds november 2007 van 
kracht. Wet 5651 legt de vrijheid van meningsuiting aan banden, omdat de autoriteiten zonder 
tussenkomst van de rechter websites een verschijningsverbod kunnen opleggen of censureren. 
Bovendien laat wetgeving veel ruimte voor interpretatie. “Het is de vraag wat de autoriteiten 
als ‘obsceen’ beschouwen. In plaats van het laten verwijderen van de gewraakte content, wordt 
een hele website gesloten. De eigenaars van websites worden niet geïnformeerd en kunnen 
zichzelf niet verdedigen”, stelde Füsun Nebil, algemeen directeur van www.turk.internet.com  
in reactie op het sluiten van YouTube in april 2008. In de maanden die volgden op dit verschij-
ningsverbod protesteerden 412 websites en blogs in Turkije tegen de toenemende censuur op 
internet door hun webpagina’s op zwart te zetten.

Bronnen: ‘CIA Factbook 2003’ en ‘Objectional Atatürk videos keep YouTube inaccessible’, Bianet, 20 juni 2008

Internet in Turkije

UGUR MUMCU
1942 - 1993

Koerdische taal op radio en tv
In Turkije wordt veel tv gekeken. Volgens onderzoek dat de Turkse Hoge Raad voor Radio 
en Televisie (RTÜK) in maart 2006 verrichtte, kijken burgers vijf uur per dag naar de 
televisie. In januari 2004 heeft RTÜK artikel 4 van Wet 3984 en Wet 4471 aangepast om 
‘uitzendingen van traditionele talen en dialecten die worden gebruikt door Turkse burgers’ 
mogelijk te maken. Organisaties die in de Koerdische taal uitzendingen wilden verzorgen, 
kregen hiervoor toestemming, maar wel met een limiet van 45 minuten per dag en vier  
uur per week. Bovendien moeten alle programma’s in het Turks worden ondertiteld. Radio-
stations mogen één uur per dag en vijf uur per week in het Koerdisch uitzenden.

˘



10 11

Fırat Hrant Dink was een Turkse journalist van Armeense komaf. Sinds 1996 was hij 
verbonden aan de Armeens-Turkse krant Agos waarvan hij hoofdredacteur en columnist 
was. Dink bracht in Turkije nadrukkelijk de Armeense genocide uit 1915 onder de publieke 
aandacht. Verder kwam hij op voor de belangen van de Armeniërs in Turkije en wilde hij  
de democratie bevorderen. Omdat de Armeense genocide officieel door Turkije wordt 
tegengesproken, viel zijn optreden niet in goede aarde. Zijn afwijkende mening werd 
opgevat als een belediging van de Turkse natie en daarom werd Dink strafrechtelijk 
vervolgd en in 2006 tot een half jaar voorwaardelijke gevangenisstraf veroordeeld. 
Dink had veel bedreigingen te verduren van nationalistische Turken. Daarvan deed hij 
regelmatig aangifte en meldde dat soms in zijn artikelen. Uiteindelijk werd hem dit fataal. 
Op 19 januari 2007 werd Hrant Dink op 52-jarige leeftijd overdag voor zijn kantoor 
neergeschoten en overleed ter plekke. De Turkse premier Erdoğan veroordeelde de  
moordaanslag. Zijn gewelddadige dood bracht internationaal veel beroering teweeg. 
De dag na zijn overlijden betoogden duizenden personen in Istanbul tegen zijn dood.
Toen hij begraven werd, liepen er ruim honderdduizend mensen mee in de stoet. De emoties 
waren zo sterk, dat sommige deelnemers aan de acht kilometer lange tocht verschillende 
leuzen riepen die verwezen naar de wet op grond waarvan Dink werd vervolgd. “Wij zijn 
allemaal Hrant Dink, we zijn allemaal Armeniërs”, was er te horen. Deze massale reactie 
was uniek in de Turkse geschiedenis.
De Turkse autoriteiten pakten twee dagen na de moord drie mensen op op verdenking van 
betrokkenheid bij de moord op Hrant Dink. Hoofdverdachte bleek de 1�-jarige Ogün Samast 
uit Trabzon. Hij bekende de moord. Politieagenten uit Samsun en Istanbul lieten zich trots 
met hem fotograferen. Een andere verdachte, die de moord mede had voorbereid, bleek een 
informant te zijn van de Turkse geheime dienst. De rechtszaak tegen hen loopt nog.

Journalist/Medium Plaats en datum van moord
 
Hasan Fehmi Bey/ Serbesti Istanbul 6 april 1909 
Ahmet Samim/Sada-yı Millet  Istanbul 19 juli 1910 
Zeki Bey/Şehrah  Istanbul 10 juli 1911 
Şair Hüseyin Kami/Alemdar  Konya 1912 of 1914 
Hasan Tahsin/Hukuk-u Beşer  Izmir 27 juli 1919 
Silahçı Tahsin/Silah ve Bomba  Istanbul 27 juli 1914 
Iştirakçi Hilmi/iştirak,Medeniyet  Istanbul 1922 
Ali Kemal/Peyam-ı Sabah  Izmit 1922 
Hikmet Şevket  1930 
Sabahattin Ali/Marko Paşa  Edirne 1948 
Adem Yavuz/Anka Ajansı  Kıbrıs 27 augustus 1974 
Ali Ihsan Özgür/Politika  Istanbul �1 november 19�8 
Cengiz Polatkan/ Hafta Sonu  Ankara 1 december 19�8 
Abdi Ipekçi/Milliyet  Istanbul 1 februari 19�9 
Ilhan Darendelioğlu/Ortadoğu  Istanbul 19 november 19�9 
Ismail Gerçeksöz/Ortadoğu  Istanbul 4 april 1980 
Ümit Kaftancıoğlu/TRT  Istanbul 11 april 1980 
Muzaffer Fevzioğlu/Hizmet  Trabzon 15 april 1980 
Recai Ünal/Demokrat  Istanbul 22 juli 1980 
Mevlüt Işıt/Türkiye  Ankara 1 juni 1988 
Seracettin Müftüoğlu/Hürriyet  Nusaybin �9 juni 1989 
Sami Başaran/Gazete  Istanbul 7 november 1989 
Kamil Başaran/Gazete  Istanbul 7 november 1989 
Çetin Emeç/Hürriyet  Istanbul 7 maart 1990 
Turan Dursun/Ikibine Doğru ve
Yüzyıl Dergileri  Istanbul 4 september 1990 
Gündüz Etil  1991 
Mehmet Sait Erten/Azadi  Diyarbakır 1992 
Halit Güngen/Ikibine Doğru  Diyarbakır 18 februari 1992 
Cengiz Altun/Yeni Ülke  Batman 25 februari 1992 
Izzet Kezer/Sabah  Cizre �� maart 199� 
Bülent Ülkü/Körfeze Bakış  Bursa 1 april 1992 
Mecit Akgün/Yeni Ülke  Nusaybin � juni 199� 
Hafız Akdemir/Özgür Gündem  Diyarbakır 8 juni 1992 
Çetin Ababay/ Özgür Halk  Batman �9 juli 199� 
Yahya Orhan/Özgür Gündem  Ceylanpınar 9 augustus 1992 
Hüseyin Deniz/Özgür Gündem  Ceylanpınar 9 augustus 1992 
Musa Anter/Özgür Gündem  Diyarbakır 20 september 1992 
Yaşar Aktay/Serbest  Hani 9 november 1992 
Hatip Kapçak/Serbest  Mazıdağı 18 november 1992 
Namık Tarancı/Gerçek  Diyarbakır 20 november 1992 
Uğur Mumcu/Cumhuriyet  Ankara �� januari 199� 
Kemal Kılıç/Yeni Ülke  Şanlıurfa 18 februari 1993 
Mehmet Ihsan Karakuş  Silvan 13 maart 1993 
Ercan Güre/ HHA  20 mei 1993 
Ihsan Uygur/Sabah  Istanbul 6 juli 199� 
Rıza Güneşer/Halkın Gücü  14 juli 1993 
Ferhat Tepe/Özgür Gündem  Bitlis �8 juli 199� 
Muzaffer Akkuş/Milliyet  20 september 1993 
Nazım Babaoğlu/Gündem  1� maart 199� 
Erol Akgün/Devrimci Çözüm  199� 
Seyfettin Tepe/Yeni politika  28 augustus 1995 
Metin Göktepe/Evrensel  Istanbul 8 januari 1996 
Kutlu Adalı /Yeni Düzen  Kıbrıs 8 juli 1996 
Selahattin Turgay Daloğlu  Istanbul 9 september 1996 
Reşat Aydın/AA, TRT  20 juni 1997 
Ayşe Sağlam Derince  � september 199� 
Abdullah Doğan Candan Fm  Konya 1� juli 199� 
Ünal Mesutoğlu/TRT Manisa  8 november 199� 
Mehmet Topaloğlu Kurtuluş  Adana 1998 
Ahmet Taner Kışlalı/Cumhuriyet  Ankara 21 oktober 1999 
Hrant Dink/Agos Istanbul 19 januari 2007 Bron: Gazeteciler Cemiyeti

HRANT DINK
1954 – 2007



Begrijpen

Vanaf de wiegeliederen die de moeders zingen

tot de berichten van de nieuwslezer

overal in de wereld de leugen overwinnen

in ons hart, in boeken, op straat

wat een fantastisch geluk te begrijpen, liefste,

begrijpen wat er rondom ons heen gebeurt.

Nâzım Hikmet

De grootste naam in de moderne Turkse poëzie, Nâzım Hikmet (1902 -1963), is over de hele wereld bekend als één 

van de belangrijkste dichters van de twintigste eeuw. Het werk van Hikmet werd na de militaire staatsgrepen in 1970 

en 1980 in Turkije verboden. Zijn poëzie is in meer dan zestig talen vertaald.

Colofon
Uitgave: Stichting Röportaj
Teksten: Anneke Dam, Mehmet Ülger, Astrid van Unen
Illustraties: Jos Collignon en Len Munnik
Vormgeving: Studio 10, Amsterdam
Druk: Meco Offset BV
www.roportaj.nl

Deze brochure is tot stand gekomen 
dankzij financiële steun van NCDO.  
www.ncdo.nl

Amsterdam, januari 2009


