Rportaj

 

Laatste nieuws

Een Turkse journalist wordt strafrechtelijk vervolgd vanwege zijn bewering ...

 

Biografieën

Hıkmet werd in 1902 geboren in Thessaloniki in Griekenland. Aan het einde ...

 

Over Röportaj

In Turkije is op het gebied van de media op het eerste gezicht letterlijk v...

Medialandschap in Turkije

Inhoudsopgave
Medialandschap in Turkije
Journalistieke onafhankelijkheid
Artikel 301
Alle pagina's

Sinds 1993 stimuleren opeenvolgende Turkse regeringen de vrijemarkteconomie. Resultaat: enkele grote holdings beheersen het medialandschap. Sindsdien is het mes gezet in de sociale rechten van journalisten. Op papier worden vakbonden toegestaan, maar in de praktijk betekent lidmaatschap ontslag. Op dit moment hebben slechts enkele bedrijven een cao voor journalisten.

In Turkije zijn 28 landelijke dagbladen. Samen hebben ze een oplage van 3,25 miljoen. Zestien van deze kranten horen bij een paar grote concerns. Maar liefst 85 procent van alle kranten is in handen van deze giganten. Op een bevolking van ongeveer 70 miljoen is een krantenoplage van 3,25 miljoen erg weinig. Daarentegen wordt er veel tv gekeken. Naar schatting beheren de grote mediaconcerns 75 tot 80 procent van de media in het land. Waaronder ook radiostations, tijdschriften, internetproviders en televisie.

karikb-2-300x213
Premier Erdoğan zegt: "Al deze kranten lees ik niet. Jullie horen ze ook niet te lezen!" Uit de wolken gebiedt iemand echter: "Lees!"

Eén van deze concerns is in handen van Aydin Doğan. Media-ethicus Ragıp Duran observeert dit concern al jaren. “De huidige mediabazen zijn erger dan Berlusconi”, zegt Duran. “Het Doğan- mediaconcern bezit rond 40 procent van alle media in het land. En zo’n concern handelt in álles: van het bankwezen, verzekeringen, oliedistributie, telecommunicatie en auto-onderdelen tot toerisme, en zelfs in nepmerkkleding. De media zijn voor het Doğan-concern het belangrijkste wapen om hun macht te vergroten. In deze omstandigheden kun je niet praten over onafhankelijke journalistiek; laat staan over onderzoeksjournalistiek. Trouwens, dit geldt ook voor de drie andere mediaconcerns”, aldus Duran.

Ook dagblad Hürriyet is net als Milliyet, Radikal, Fanatik, Posta en Turkish Daily News onderdeel van het Doğan-concern. De tv-zenders Kanal D en CNN-Türk horen eveneens bij de Doğan-groep. Behalve haar naam en incidenteel nieuws uit de VS, zoals rondom de presidentsverkiezingen, heeft de nieuwszender CNN-Türk geen internationale samenwerking met CNN International. Ook het Doğan-nieuwsagentschap DHA en vele week- en maandbladen, radiostations en internetsites zijn onderdeel van het concern.