R÷portaj

 

Laatste nieuws

Een Turkse journalist wordt strafrechtelijk vervolgd vanwege zijn bewering ...

 

Biografie├źn

H─▒kmet werd in 1902 geboren in Thessaloniki in Griekenland. Aan het einde ...

 

Over R├Âportaj

In Turkije is op het gebied van de media op het eerste gezicht letterlijk v...

De AKP, het leger en de media - Corruptie

Inhoudsopgave
De AKP, het leger en de media
Corruptie
De relatie met het leger
Alle pagina's

Corruptie

Hoewel de Duitse rechtbank niet bewezen achtte dat de AKP direct betrokken is bij Deniz Feneri, bleven de Do─čan-media kritische vragen stellen over haar betrokkenheid bij mogelijke corruptie. Ook beweerden zij dat een naaste medewerker van Erdo─čan ÔÇô de invloedrijke parlementari├źr Saban Di┼čli - ├ę├ęn miljoen dollar smeergeld had ontvangen bij een onroerendgoedtransactie. Di┼čli werd door zijn partijgenoten uiteindelijk gedwongen zijn bijzondere functies voor de AKP neer te leggen. Ook de tweede man van de AKP, M. Dengir Mir, moest zijn partij-politieke functies neerleggen. Beiden zijn nog wel parlementslid voor de AKP.

Op 6 september 2008 ÔÇô de dag dat president Abdullah G├╝l een historisch bezoek bracht aan Armeni├ź ÔÇô sloeg Erdo─čan terug. In het openbaar trok hij de integriteit van Ayd─▒n Do─čan in twijfel. Deze zou de regering verwijten dat zij weigerde de Do─čan Groep privileges te verlenen zoals in het verleden wel was gebeurd. Als voorbeeld noemde Erdo─čan de wens van Do─čan op het terrein van het Hilton Hotel in Istanbul (eigendom van Do─čan) dure woningen te bouwen.

Als reactie liet Do─čan zich op ├ę├ęn van zijn tv-stations interviewen. Hij verklaarde dat Erdo─čan hem te verstaan had gegeven dat hij geen kans maakte op de bouw van een raffinaderij bij de havenstad Ceyhan. Deze opdracht is inmiddels gegund aan ├çalik Holding, waar de schoonzoon van Erdo─čan, naast eigenaar Ahmet ├çalik, een van de topmensen is. ├çalik nam kort geleden het tweede mediaconcern in Turkije ÔÇô Sabah ATV ÔÇô voor een spotprijs over. Een staatsbank zou hem een lening tegen zeer gunstige voorwaarden hebben verstrekt. Erdo─čan riep zelfs op tot een boycot van Do─čan-media en beschuldigde verschillende kranten van het concern van vooroordelen. Regeringsgezinde kranten, zoals het islamitische dagblad Zaman (Tijd), besteden niet of nauwelijks aandacht aan de zaak.