Röportaj

 

Laatste nieuws

Een Turkse journalist wordt strafrechtelijk vervolgd vanwege zijn bewering ...

 

Biografieën

Hıkmet werd in 1902 geboren in Thessaloniki in Griekenland. Aan het einde ...

 

Over Röportaj

In Turkije is op het gebied van de media op het eerste gezicht letterlijk v...

De AKP, het leger en de media

Inhoudsopgave
De AKP, het leger en de media
Corruptie
De relatie met het leger
Alle pagina's
Net als haar seculiere voorgangers heeft de Turkse regering onder leiding van de Partij voor Gerechtigheid en Ontwikkeling (AKP) een moeizame relatie met de media. In 2008 leidde een corruptieschandaal in Duitsland rond de liefdadigheidsinstelling Deniz Feneri (Vuurtoren) tot een hevig conflict tussen premier Erdoğan en mediamagnaat Aydın Doğan. Doğan is eigenaar van de Doğan Groep, het grootste mediaconglomeraat van het land.

De affaire begon met een onderzoek van de Duitse justitie tegen de religieuze stichting. De rechtbank in Frankfurt veroordeelde 3 Turken voor het wegsluizen van ruim 18 miljoen euro naar Turkije. Daar is het geld deels gebruikt voor de aankoop van onroerend goed, terwijl het de bedoeling was dat het ten goede kwam aan arme moslims. De zaak zorgde voor grote ophef in Turkije en vooral kranten – zoals massakrant Hürriyet (Vrijheid) - en tv-stations van Doğan liepen hierbij voorop. Zij beweren dat het spoor naar het regeringsgezinde tv-station Kanal 7 loopt. Ook het hoofd van de Turkse mediawaakhond RTÜK (Radyo ve Televizyon Üst Kurulu), Zahit Akman – pikant genoeg ook chef van Kanal 7 – is genoemd in deze zaak. In november 2008 hebben de Duitse autoriteiten de licentie voor Kanal 7 Europa ingetrokken.